marți, 15 noiembrie 2011

Anonymous ("Anonim")

Mi-a placut foarte mult cat eram in sala. La doua zile dupa, compiland un pic cele de pe ecran, parca nu asa de mult.
Debutul e un pic incurcat – in primele 20 de minute nu mi-era foarte clar in care din cele 3 planuri temporale ma aflu. Dupa aceea am inceput sa ma prind si sa stau cu sufletul la gura sa vad ce se mai intampla. Si-am avut ce vedea – “intorsaturi” (“twist”-uri in limba lui Shakespeare) la fiecare 10 minute, ca de-aia m-a prins asa povestea. Am plecat de acolo relativ multumit ca vazusem un film bun.
Pe urma… tot gandidu-ma mi s-a parut ca nu mai e chiar asa. Ce vazusem eu era un “thriller” istoric, care avansa ca certa o teorie controversata (atentie spoiler!): de fapt altcineva i-ar fi scris opera lui Shakespeare, el fiind doar un paravan.


Ipoteza nu e noua, cu totii cred c-am auzit-o la un moment dat. Tot asa cum am auzit cu totii ca de fapt Elvis traieste sau ca americanii n-au ajuns pe luna - exista si un film pe tema asta foarte bine facut, tot de americani, Capricorn One (1978) si care m-a impresionat foarte mult cand eram mai tanar, numai ca n-am auzit de atunci pana acum nimic concret care sa sprijine aceasta teorie.  Macar acolo au inlocuit luna cu Marte, deci n-au fost chiar asa transanti.
Revenind la subiect un mare atu al filmului il reprezinta caracterul sau istoric, care te introduce in jocurile de culise aferente unei perioade ce marcheaza sfarsitul domniei unui simbol britanic, regina Elizabeth I.  Perioada tulbure este redata si prin atmosfera intunecata (la propriu) a filmului - in majoritatea timpului personajelor nu le poti distinge decat jumatate de fata (iluminare Rembrandt, ar zice cunoscatorii), ceea ce nu face decat sa accentueze atmosfera de conspiratii marsave pe care vrea sa o sugereze regizorul. Actorii sunt de-a dreptul necunoscuti, mai putin interpreta tinerei regine care vine dupa 2 seriale de succes Nip/Tuck (2003)  si  The Tudors (2007). Bineinteles la partea cu “necunoscuti” nu intra Vanessa Redgrave, care face aici portretul perfect al unei regine odinioara tanara, navalnica si hotarata, dar pe care trecutii ani au redus-o la probleme de sanatate si nesiguranta, si au predispus-o la manipulare.
Ciudat construit personajul prespusului autor real, nobil la curtea reginei, care in tinerete fuse un falnic cavaler, iar acum, la maturitate, cand isi da opera in vileag, pare la un pas de homosexualitate. Bineinteles, in final aflam dintr-un nou “twist” si de ce. Oarecum.
In concluzie, pentru cine isi mai aduce aminte reclama cu pricina, un film din categoria “Il stii pe-ala mare, negru, de rasufla greu? …. Era ta’su’ baa! “. Ma rog, acolo era vorba de Star Wars, dar pe undeva sensul se pastreaza.
Mergeti la film si indrazniti sa ma contraziceti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu